OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
פנייה לייעוץ אישי



    היבטים משפטיים של חקירה משטרתית

    תחילתו של ההליך הפלילי הוא בחקירת משטרה, היא הגוף החוקר. אם הולידה חקירה משטרתית ראיות כנגד חשוד, המספיקות לכדי הגשת כתב אישום, יועבר תיק החקירה אל הפרקליטות, היא הגוף התובע.

    היבטים משפטיים של חקירה משטרתית

    אופן התנהלותה של חקירה משטרתית תלוי במספר גורמים והראשון בהם הוא התנהגות הנחקר. ככל שהנחקר רגוע יותר וממוקד יותר, כך תתנהל החקירה בצורה יעילה יותר. קבלת ייעוץ משפטי והסבר מקיף אודות חקירה משטרתית, יסייעו לנחקר לסיים את החקירה בשלום, ללא נפקות משפטית.

    תוכן עניינים

    הגורם השני המשפיע על התנהלות החקירה הוא התנהגות החוקרים עצמם. יש חוקרי משטרה נעימים יותר ויש הנוקטים בגישה אגרסיבית יותר כלפי הנחקר.

    לחקירה במשטרה, יכולה להיות נפקות משפטית חמורה – הגשת כתב אישום, נפקות משפטית פחות חמורה – רישום משטרתי וישנם מקרים בהם, אין כל נפקות משפטית לחקירה.

    כיצד מתנהלת חקירה משטרתית?

    ישנם מספר גורמים המשפיעים על אופן התנהלותה של חקירה משטרתית ומכאן, על תוצאותיה. ניתן להצביע על שלושה מרכזיים והם:

    1. הלך רוחו של הנחקר: חוקר המשטרה בוחר את הגישה לנחקר, בין השאר, על פי התנהגותו. ככל שהנחקר רגוע ובטוח יותר, כך תתנהל החקירה בצורה נעימה יותר. חשוב מאוד שלא להיחלץ בחקירה ולענות על שאלות החוקר באופן ממוקד.

    לעיתים, בשל הלחץ בו מצוי הנחקר, הוא מודה במעשים שלא ביצע ואחר כך, מתחרט על כך. כל אמרה של נחקר, במהלך חקירתו, נרשמת ונתפסת כנכונה. לכן, חשוב מאוד לומר אך ורק את האמת ולא להיכנע ללחצים.

    1. קבלת ייעוץ משפטי: חשוב לקבל ייעוץ משפטי והסבר אודות חקירה משטרתית, לפני החקירה, כך שהנחקר יודע לקראת מה הוא הולך ויוכל ליישם את הדגשים שקיבל מעורך הדין במהלך החקירה.

    זהו המקום להדגיש כי לכל נחקר – זכות לעורך דין ומלבד המקרים המוגדרים בחוק, לא ניתן למנוע מנחקר להיוועץ עם עורך דין.

    1. אופיים של החוקרים: ישנם סוגים שונים של חוקרים, הנוקטים בטקטיקות חקירה שונות. למותר לציין כי האווירה בחקר החקירות, מושפעת מאוד מאופיו של החוקר ומן האופן בו הוא בוחר להפנות שאלות אל הנחקר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      קיבלת זימון לחקירה במשטרה? מידע חיוני – פורום פלילי

      חקירה משטרתית – נפקות משפטית

      זימון לחקירה במשטרה מעורר בקרב רבים, חשש גדול. זוהי תגובה טבעית אך חשוב לדעת כי חקירה משטרתית, לא תהיה בהכרח בעלת נפקות משפטית.

      חקירה משטרתית יכולה להסתיים בכתב אישום, אך מנגד, תיק החקירה יכול להיסגר ולא להותיר אף רישום.

      משמוגש כתב אישום, יש לקבל ייעוץ וייצוג משפטי מעורך דין פלילי איכותי ומקצועי, על מנת שניתן יהיה לסיים את ההליך הפלילי, בצורה האופטימאלית עבור הנאשם.

      נסגר תיק החקירה? יש לבדוק באיזו עילה נסגרה חקירה משטרתית. למעשה, ישנן שלוש עילות סגירה, כאשר בכל פעם בו סוגרת המשטרה תיק, עליה לציין את עילת הסגירה.

      העילה הראשונה היא חוסר אשמה וכאשר נסגר התיק בעילה זו, לא נותר כל רישום משטרתי אודות החקירה.

      העילה השנייה היא חוסר בראיות. זהו מצב בו סגרה המשטרה את החקירה, היות שלא מצאה די ראיות בכדי לגבש כתב אישום.

      העילה השלישית היא העדר עניין לציבור. פירושו של דבר כי האינטרס הציבורי אינו תומך בהעמדה לדין.

      חקירה משטרתית אשר נסגרה בעילה הראשונה של חוסר אשמה – לא תותיר רישום משטרתי ולכן, כדאי לדאוג לכך כי התיק ייסגר בעילה זו. במידה שלא, יש לפנות בבקשה לשינוי עילת סגירת התיק, כך שיימחק הרישום המשטרתי.

      מחיקת רישום משטרתי

      בסיומה של חקירה משטרתית, יקרו אחד משלושה תרחישים: יוגש כתב אישום, החקירה תסתיים ויוותר רישום משטרתי, החקירה תסתיים ללא רישום משטרתי.

      במקרה הראשון, על הנאשם יהיה לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי, אשר יעניק לנאשם את הייצוג המשפטי הטוב שיש.

      במקרה השני, לא נדרשת מן הנחקר כל פעולה, שהרי החקירה הסתיימה, ללא כל נפקות משפטית. זהו מצב שבו נסגר תיק החקירה, בעילה של חוסר אשמה.

      במקרה השלישי, יש לפעול למחיקת הרישום המשטרתי, היות שתיק החקירה נסגר מהעדר עניין לציבור או חוסר בראיות. במצב דברים זה, כדאי להגיש בקשה למחיקת הרישום, על מנת שגם נפקות זו, תבוטל.

      האם משמעותו של הרישום המשטרתי זהה לזו של הרישום הפלילי? קיומו של עבר פלילי, מציב קשיים רבים בדרכו של אדם לקבלת עבודה או קבלת רישיון מקצועי בתחומים מסוימים. השלכות אלו, אינן קיימות כאשר מדובר ברישום משטרתי, אולם, בבדיקות רקע מקיפות, יכול ויתגלה הרישום ויגרום לאי נעימות.

      לפיכך, כדאי להגיש בקשה למחיקת הרישום המשטרתי, כך שלאותה חקירה משטרתית, לא יוותר כל זכר.

      הנפקות המשפטית המרכזית של חקירה משטרתית היא הגשת כתב אישום. עם זאת, חקירות משטרה רבות נסגרות ואינן מגיעות לכדי כתב אישום. היה ונסגר תיק החקירה, יישאר רישום משטרתי על שמו של הנחקר, אם עילת הסגירה היא העדר עניין לציבור או חוסר בראיות.

      *אנחנו עושים מאמצים לדייק בתוכן המופיע באתר כתב אישום פלילי outlawcrime ועדיין – יובהר כי התוכן אינו תחליף לייעוץ משפטי אישי. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף