OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
פנייה לייעוץ אישי



    ביטול תלונה במשטרה – המדריך

    כל אדם רשאי להגיש תלונה במשטרה, זוהי זכות הקבועה בחוק סדר הדין הפלילי. אולם, חשוב לדעת כי המשטרה אינה מחויבת לפתוח בחקירה בכל מקרה בו הוגשה תלונה.

    ביטול תלונה במשטרה – המדריך

    קצין משטרה בדרגת פקד, רשאי להחליט כי אין מקום לפתוח בחקירה. סמכותו לעשות זאת תלויה בכך כי אין המדובר בעבירת פשע וכי לדעתו, אין בפתיחת חקירה, עניין לציבור. הגשת תלונה צריכה להיעשות בצורה ברורה, מדויקת ותמציתית, על מנת שתיפתח חקירה ובהמשך, יוגש כתב אישום.

    תוכן עניינים

    האם ניתן לבטל תלונה במשטרה?

    הגשת תלונה היא זכות המוקנית בחוק אך ביטול תלונה במשטרה אינה זכות אוטומטית. רצונו של המתלונן לבטל את התלונה, אין בה תמיד כשלעצמה, סיבה מספקת לביטול התלונה.

    טרם הגשת תלונה כמו גם, טרם ביטול תלונה במשטרה, רצוי להיוועץ בעורך דין פלילי אשר יספק למתלונן את כל המידע הרלוונטי.

    ביטול תלונה במשטרה דורש ליווי משפטי, בפרט במצבים בהם, התלונה הייתה שקרית. כיצד מגישים תלונה במשטרה? האם אפשר לבטל תלונה במשטרה וכיצד עושים זאת?

    הגשת תלונה במשטרה

    לכל אדם קיימת זכות להגיש תלונה במשטרה, אולם, אין לעשות מעשה זה כלאחר יד.

    הגשת תלונה, מתחילה הליך לא פשוט עבור המתלונן ועבור מי שנגדו הוגשה התלונה. על כן, חשוב לקבל יעוץ משפטי על ידי עורך דין פלילי, אשר ייתן את חוות דעתו באשר לטיב התלונה ואופן הגשתה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יודגש כי המשטרה איננה מחויבת לפתוח בחקירה בגין כל תלונה שמוגשת. פעמים רבות, מדובר בתלונות סרק אשר אינן מצדיקות התערבות משטרתית. חובתה של המשטרה לפתוח בחקירה, קיימת רק כאשר מדובר בעבירת פשע וכאשר יש עניין לציבור בפתיחתה של חקירה. עבירת פשע היא עבירה שבגינה, ישנו עונש מאסר של למעלה מ-3 שנים.

      טרם פנייה למשטרה, לשם הגשת תלונה, כדאי להיוועץ בעורך דין ובין השאר, גם לתעד את השתלשלות העניינים אשר הובילה אל המעשה הפלילי. באופן כזה, יהיה למתלונן, קל יותר לתת עדות במשטרה מבלי להשמיט פרטים מהותיים אשר יכולים להכריע באם יש בתלונה זו עניין לציבור או אם לאו.

      ביטול תלונה במשטרה – האם אפשר?

      הגשת תלונה במשטרה היא זכות קנויה בחוק. אין משמעותו של דבר כי כל תלונה תוביל להגשת כתב אישום, אך כל אדם רשאי להגיש תלונה. ביטול תלונה במשטרה, זוהי אפשרות קיימת אך הבקשה לבטל תלונה, אינה אומרת בהכרח, כי התלונה תבוטל.

      ביטול תלונה במשטרה

      כאשר אדם מגיש תלונה למשטרה, הנחת היסוד היא כי נעשה לאותו אדם עוול בדמות מעשה פלילי ועל כן, ביקש להגיש תלונה. מתלונן המבקש ביטול תלונה במשטרה, נתפס בעיני הרשויות כמטריד המערכת שלא לצורך וחמור מכך, כשקרן. לחלופין, עולה החשד כי המתלונן מבטל את התלונה מתוך חשש לחייו.

      כך או כך, בקשת ביטול תלונה במשטרה, אין בה כשלעצמה, בהכרח, בכדי להביא לביטולה של התלונה. קל וחומר כאשר המתלונן הוא קורבן אלימות.

      ההחלטה שלא לפתוח בחקירה, יכולה להתקבל כאשר אין המדובר בעבירת פשע אלא בעבירות חטא ועוון, וכאשר אין עניין לציבור. ההחלטה כי אין עניין לציבור תתקבל באישור של קצין בדרגת פקד ומעלה.

      ביטול תלונה במשטרה – כיצד?

      ניתן לבטל תלונה במשטרה אך יש לעשות פעולה זו בזהירות רבה ורק לאחר היוועצות עם עורך דין. הדבר נכון כפליים כאשר מדובר בתלונה שקרית. לעיתים קרובות, כאשר מתלקח ריב בין שני אנשים, הרוחות גועשות ויש כי צד אחד מבקש להפחיד, להרתיע או סתם לעצבן את הצד השני על ידי הגשת תלונה.

      כאשר מדובר בבני זוג על סף גירושין, נוטים בני זוג רבים להגיש תלונות סרק אחד כנגד השני, בתקווה שהדבר יקנה להם יתרון בערכאות המשפטיות.

      התרחיש של הגשת תלונת שווא, שכיח למדי ולא פעם, אנשים בוחרים להגיש תלונה במשטרה כאשר למעשה, לא בוצעה כל עבירה כלפיהם. זוהי תלונת שקר המהווה עבירה פלילית.

      טרם ביטול תלונה במשטרה, יש לנקוט באמצעים הבאים:

      1. ייעוץ משפטי – בראש ובראשונה, יש לקבל ייעוץ משפטי לגבי דרך הפעולה הטובה ביותר. כאשר הוגשה תלונה שקרית, עומד המתלונן בפני סכנה של כתב אישום כנגדו ועל כן, עליו לנהוג בצורה שקולה, על מנת להימנע ממצב שכזה.
      2. פנייה אל קצין משטרה – כאשר הוגשה תלונה, אך טרם הוגש כתב אישום, רצוי לפנות אל השוטר אשר טיפל בתלונה ולשכנעו לבטל את התלונה. לשם העלאת הטענות הנכונות אשר יובילו בסופו של דבר לביטולה של התלונה, יש להיוועץ עם עורך דין פלילי הבקיא בנהלי המשטרה, בעניין זה של ביטול תלונה במשטרה.
      3. הפנייה לטיפול – כאשר מתלונן הוא קורבן אלימות אשר ביקש ביטול תלונה במשטרה, ייתכן כי טרם ביטולה, יתבקשו המתלונן והתוקף לקבל טיפול למניעת אלימות. למותר לציין, כי הפנייה לטיפול תיעשה אך ורק בהסכמתם של שני הצדדים.

      ביטול תלונה במשטרה זו פעולה שצריכה להיעשות בשיקול דעת ובזהירות. הדבר נכון כפליים כאשר מדובר בתלונה שקרית אשר עלולה להוביל להגשת כתב אישום כנגד המתלונן. טרם ביטול תלונה במשטרה, יש לקבל יעוץ משפטי.

      ביטול תלונה במשטרה - שאלות נפוצות

      האם ביטול תלונה במשטרה היא פעולה שבכלל אפשרית?

      באופן כללי – כן, אך בפועל – רוב הבקשות לביטול תלונה במשטרה לא מתקבלות, בעיקר אם המתלונן הוא קורבן אלימות – שכן ייתכן והוא מבקש לבטל את התלונה כי הוא חושש לחייו, ולא כי לא נעשה לו עוול המהווה עבירה פלילית. באופן כללי, אדם המבקש לבטל את תלונתו במשטרה עשוי להיתפס בעיני הרשויות כמטרידן ואף כשקרן.

      אני מעוניין בביטול תלונתי במשטרה, מה חשוב שאעשה לפני כן?

      ראשית, חשוב לפנות לייעוץ משפטי של עורך דין פלילי, שעקב ניסיונו, יודע, למשל, אילו טענות נכון להעלות בפני השוטר שטיפל בתלונה, כדי לשכנעו לבטלה. פנייה לאותו השוטר היא רצויה במקרים שבהם הוגשה תלונה אך כתב אישום טרם הוגש. אם מגיש התלונה הוא קורבן אלימות, הוא עשוי להתבקש, בטרם ביטול התלונה שהגיש, לקבל טיפול למניעת אלימות. גם התוקף עשוי להתבקש לקבל טיפול שכזה, והטיפול כרוך בהסכמתם של הקורבן ושל התוקף.

      האם אני יכול לבקש ביטול תלונה במשטרה שלא הוגשה על ידי?

      לא! רק האדם שהגיש את התלונה במשטרה רשאי לבקש לבטלה, וברוב המקרים בקשתו כלל לא צפויה להתקבל. אם הבקשה לביטול תלונה במשטרה מתקבלת, חשוב להקפיד על זהירות רבה, וחשוב לעשות זאת לאחר קבלת ייעוץ מעורך דין. הדבר רלוונטי במיוחד, כאשר מדובר בתלונת שווא.

      מהן ההשלכות של ביטול תלונה במשטרה?

      הדבר תלוי בשאלה האם התלונה הייתה תלונת שווא (תלונה שקרית) או לא. אם התלונה הייתה תלונת שווא, המתלונן עלול להיות מוגדר כמי שעבר עבירה פלילית, ואם אדם אחר הניע את המתלונן להגיש את תלונת השווא – חשוף לחקירה פלילית. החשוד יכול להגיש תביעת לשון הרע כנגד המתלונן, שעלול להיות חשוף גם לתביעת נזיקין מכוח עוולת הנגישה. אם התלונה לא הייתה תלונת שווא, והמתלונן מבקש לבטל את תלונתו כי הוא לא מעוניין לבוא חשבון עם החשוד, התלונה עשויה שלא להתבטל, והמשטרה עשויה להמשיך בהליך הפלילי כנגד החשוד, מחשש שהמתלונן מבקש לבטל את התלונה מחשש לחייו, או מאיומים/לחצים כלשהם המופעלים עליו.

      *אנחנו עושים מאמצים לדייק בתוכן המופיע באתר כתב אישום פלילי outlawcrime ועדיין – יובהר כי התוכן אינו תחליף לייעוץ משפטי אישי. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף