OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
פנייה לייעוץ אישי



    ענישת חיילים בגין שימוש בסמים

    אחד מסוגי העבירות השכיחים ביותר בישראל הוא עבירות סמים. סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים אוסר על כל גידול/ייצור/הפקת/הכנת סם מסוכן שלא ברישיון. 

    ענישת חיילים בגין שימוש בסמים

    מי שעושה כן – עובר עבירה פלילית. סעיף 7 לפקודה אוסר על כל החזקה/שימוש בסם מסוכן שלא ברישיון/שלא בהתרה בפקודה/בתקנות לפיה. מאמר זה יעסוק בענישת חיילים בגין שימוש בסמים.

    תוכן עניינים

    מהי המדיניות של צה"ל בכל הנוגע לשימוש בסמים?

    כיום, עבירות של סמים בצבא נמצאות במגמת עלייה בקרב חיילי צה"ל. רק ב-2020 נפתחו בצה"ל קרוב ל-2000 תיקים על עבירות סמים: רובם היו בגין שימוש בסמים בנסיבות צבאיות, חלקם היו בגין שימוש בסמים בנסיבות אזרחיות, והיתר בגין סחר בסמים או גידול סמים.

    עקב כך, בשנים האחרונות מנסה צה"ל לחזק אצל חייליו את ההרתעה משימוש בסמים, ולכן נוקט במדיניות חמורה כנגד חיילים המשתמשים בסמים. העונשים שיכול צה"ל להטיל על חייליו בגין שימוש בסמים הם:

    • רישום פלילי: כאמור, עבירת סמים היא עבירה פלילית, והדבר רלוונטי, כמובן, גם כשמדובר בחיילי צה"ל. הרישום הפלילי נשאר גם לאחר השחרור מצה"ל.
    • מחבוש: משך הזמן שבו שוהה החייל במחבוש נקבע לפי חומרת העבירה. יש לציין, שאם מדובר בעבירה קלה, ייתכן ועונש המחבוש יהיה על תנאי.
    • עיכוב בדרגה: עונש זה לא רק מהווה פגיעה ייצוגית, אלא ייתכן וגם פגיעה כלכלית שכן ייתכן וכתוצאה מעיכוב הדרגה, ייפגע שכר החייל. בנוסף, ייתכן והדבר ישפיע על קידומו, או ליתר דיוק על חוסר קידומו של החייל, לתפקידים אחרים בצה"ל.
    • שחרור מוקדם מצה"ל
    • איסור נהיגה ברכב צבאי ושלילת רישיון הנהיגה הצבאי ואף האזרחי
    • הורדה בסיווג הביטחוני
    • שלילת הטבות לוחם
    • שלילת מענק שחרור ופיקדון.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בנוסף לכל אלה, כשמדובר בשימוש חד פעמי בסמים בנסיבות צבאיות, העונש הצפוי הוא מאסר בפועל למשך חודש והורדה לדרגת טוראי (הדרגה הנמוכה ביותר בצה"ל).

      כשמדובר בשימוש בסמים בנסיבות אזרחיות, העונש הצפוי הוא מאסר בפועל שאורכו עשרה ימים בגין כל שימוש.

      איך צה"ל קובע מהו העונש המתאים בעבירות סמים בצבא?

      אמנם, כאמור, צה"ל נוקט במדיניות חמורה כנגד חייליו המשתמשים בסמים בצבא, אך עם זאת, חשוב להבהיר שצה"ל אינו פועל במדיניות של "ראש בקיר", אלא בוחן כל מקרה לגופו, וכך קובע מהו העונש המתאים.

      אחד מהגורמים העוזרים לצה"ל לקבוע מהו העונש המתאים, הוא סוג הסמים: העונש שיוטל על חייל שהשתמש בסמים מסוכנים, כמו למשל הרואין, צפוי להיות חמור יותר מהעונש שיוטל על חייל שהשתמש בסמים קלים, כמו למשל קנאביס. גם לכמות הסמים ולהיקף השימוש בהם, יש השפעה על קביעת העונש.

      ישנם גם גורמים שאינם קשורים לסמים עצמם, לכמותם ולהיקף השימוש בהם, אלא למשתמש בהם. תפקידו של החייל המשתמש בסמים, דרגתו, כמות העבירות שביצע בעבר, ומצבו הרפואי והנפשי, משפיעים גם הם על צה"ל באשר לקביעת העונש.

      לסיכום, ישנם עונשים רבים שצה"ל יכול להטיל על חייליו המשתמשים בסמים, כמו רישום פלילי, מחבוש, עיכוב בדרגה, שלילת הטבות שונות ועוד.
      הגורמים שעוזרים לצה"ל לקבוע מהו העונש המתאים לכל מקרה, הם סוג הסמים, כמותם והיקף השימוש בהם, וכן תפקיד החייל המשתמש בהם, דרגתו, היסטוריית העבירות שלו, וכן מצבו הרפואי והנפשי.

      *אנחנו עושים מאמצים לדייק בתוכן המופיע באתר כתב אישום פלילי outlawcrime ועדיין – יובהר כי התוכן אינו תחליף לייעוץ משפטי אישי. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף