OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
OutLawCrime_MainPic כתב אישום פלילי
פנייה לייעוץ אישי



    פירוק שיתוף בין בני זוג בגירושין (מדריך משפטי)

    במאמר זה נעמוד על עקרונות משפטיים חשובים שיש לקחת בחשבון כשבוחרים להתגרש ולחלק את הרכוש המשותף.

    פירוק שיתוף בין בני זוג בגירושין (מדריך משפטי)

    דרך המלך בחלוקת הרכוש והזכויות המשותפות, היא באמצעות הגעה להסכמה בין בני הזוג, עם זאת במקרים רבים, בשל הקושי הרגשי שבדבר, בני זוג לא מגיעים להסכמות ופירוק השיתוף בניהם יתבצע באמצעות בית המשפט לענייני משפחה, החקיקה והפסיקה.

    תוכן עניינים

    מהו פירוק שיתוף?

    זוגות שנישאו לפני 1.1.1974 – חזקת השיתוף

    חזקת השיתוף היא יציר הפסיקה ושינתה את המצב המשפטי שחל עד אז. חזקת השיתוף קובעת כי כל הרכוש והזכויות שהצטברו על ידי בני זוג במהלך חייהם המשותפים יהיו בבעלותם המשותפת, ללא קשר אם רישום הנכסים רק על אחד מהם.

    מטרתה של חזקת השיתוף היא הכרה בשני הצדדים מתוך האמונה כי כאשר בני זוג חיים יחד במשך תקופה ארוכה, ניתן לשער, כי כוונתם היא לבצע שיתוף בנוגע לכלל הנכסים הנצברים על ידם בתקופת הנישואין.

    התנאים לחזקת השיתוף –

    • חיי זוגיות משותפים
    • מאמץ משותף לתרומה ממשית בבית המשותף

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חוק יחסי ממון שנחקק בינואר 1974

      החוק הביא לשינוי חשוב בדיני הרכוש הזוגי ואפשר לבני זוג לקבוע בעצמם ועל פי חוק, בכל שלב של הזוגיות, את השיתוף והחלוקה של רכושם במהלך הנישואין ואף בגירושין.

      בחוק נקבע כי יש לפעול על פי עקרון איזון המשאבים הקובע ברירת מחדל לפיה כל נכס שנצבר במאמץ משותף במהלך הנישואין יחולק בין בני הזוג באופן שווה כל עוד לא הוכחה הסכמה לחלוקה אחרת.

      לצד זאת, החוק מאפשר לבני זוג לסטות מעקרון זה ולקבוע מראש חלוקה לא שווה של הרכוש ביניהם, במסגרת הסכם יחסי ממון ומתוך בחירה חופשית ומודעת.

      פירוק שיתוף בדירת מגורים

      בדרך כלל הרכוש המשותף בעל הערך הגבוה ביותר עבור בני הזוג הוא דירת מגורים.

      בפירוק שיתוף בדירת מגורים החוק הרלוונטי הוא חוק המקרקעין הקובע כי בן זוג יכול בכל עת לדרוש את מכירת הדירה ולחלק בין בני הזוג את כספי מכירתה.
      הדירה תוכל להימכר לאחד הצדדים או שמא לצד שלישי.

      בפירוק שיתוף בדירת מגורים החוק הרלוונטי הוא חוק המקרקעין

      זכות קדימה לבן זוג

      יש לזכור, כי, לבן זוג שבשותפות קיימת זכות קדימה בנכס.

      זכות קדימה של בן זוג עולה משני חוקים:

      • סעיף 101 לחוק המקרקעין הקובע כי בן זוג שמעוניין למכור את חלקו בדירה לא יוכל למכור לפני שהציע אותו קודם לבת זוגו שסירבה להצעה או ההפך.
      • חוק יחסי ממון קובע, כי במידה ובן זוג מעוניין למכור את דירת המגורים לצורך איזון המשאבים, אולם בדירה מתגוררים בת הזוג וילדיהם הקטינים, בית המשפט יעכב את המכירה של דירת המגורים כל עוד לא נמצא לילדים מעון חלופי העונה על צרכיהם.

      תביעה לפירוק שיתוף

      תביעה לפירוק שיתוף היא תביעה שמקבילה לתביעת הגירושין.

      כלומר, ניתן להגיש תביעת גירושין, משמורת ומזונות לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה ובמקביל גם תביעה לפירוק שיתוף בין בני הזוג.

      היתרון בתביעה לפירוק שיתוף הוא, כי היא לא פוגעת בתביעות מקבילות אשר נועדו להסדיר את הליך הגירושין עצמו.

      סמכותו של בית המשפט

      ככלל, בית המשפט לענייני משפחה ידון בתביעה לפירוק שיתוף בין בני זוג, שכן לבית הדין הרבני יש סמכות לדון רק בענייני נישואים וגירושין.

      לבית המשפט סמכויות רבות בהליך פירוק שיתוף, בניהם הסמכות לכפות את הפירוק על בן זוג המסרב לכך ומינוי כונס נכסים מטעמו עבור מכירת הנכס.

      האם כדאי לעתור לפירוק שיתוף?

      דרך המלך היא' כי בני הזוג יגיעו להסכמה משותפת בניהם ללא התערבות חיצונית. יחד עם זאת, במקרים בהם בני הזוג נתקלים בקשיים לחלק בניהם נכסיהם או במקרה בו בן זוג מסרב לפירוק הנכסים המשותפים, הברירה האולטימטיבית עבורם היא הגשת תביעה לפירוק שיתוף.

      לסיכום, תביעה לפירוק שיתוף היא תביעה שמוגשת על ידי בן זוג אחד נגד בן הזוג השני ומטרתה הסדרת פירוק שיתוף נכסיהם.

      סוגיית הרכוש המשותף היא סוגיה מורכבת ורגישה וההמלצה היא לפנות לעורך דין העוסק בגירושין על מנת להגיע להסכמה משותפת תוך התחשבות בטובתכם ובטובת ילדיכם.

      עם זאת, במידה והדבר לא עולה ולא הגעתם להסכמות, הגישו תביעה לפירוק שיתוף ומששו זכויותיכם.

      *אנחנו עושים מאמצים לדייק בתוכן המופיע באתר כתב אישום פלילי outlawcrime ועדיין – יובהר כי התוכן אינו תחליף לייעוץ משפטי אישי. המסתמך על האמור – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף